Inloggen - Registreer  

Teamleider Beleid, Ondersteuning & Externe relaties

Stichting Goois Natuurreservaat - Zeewolde
Het Goois Natuurreservaat zoekt een: Teamleider Beleid, Ondersteuning en Externe relaties Fulltime, 36 uur per week De Stichting Goois Natuurreservaat (GNR) zoekt een verbindende teamleider die leiding gaat geven aan
- Volledige vacature bekijken

Helaas is deze vacature inmiddels waarschijnlijk verlopen

Directeur Bedrijfsvoering - Steffens & Partners

Steffens & Partners - Houten - 27-04-2024 Naar vacature  

1 maand geleden geplaatst

Directeur Bedrijfsvoering

Ben jij een ervaren en gedreven leider met visie op bedrijfsvoering in een snel gegroeide gemeente? Die samen met de organisatie bedrijfsvoeringsprocessen weet te optimaliseren, verstevigen en door te ontwikkelen? Ben je een stevig gesprekspartner en een uitstekend adviseur van management, directie en bestuur? Breng je vanuit senioriteit rust en vertrouwen én is het voor jou een uitdaging om succesvol vanuit de nieuwe directie te werken aan meerdere complexe opgaven? Reageer dan op deze mooie kans.

 

De gemeente Houten

De gemeente Houten is in de laatste decennia uitgegroeid tot een middelgrote gemeente van 50.000 inwoners. De kernen Houten, Schalkwijk, Tull en ’t Waal en ‘t Goy zijn onderdeel van de gemeente. In alle kernen speelt de vraag hoe tegemoet gekomen kan worden aan de lokale woningbehoefte. De gemeente heeft een flinke ambitie om het aantal woningen te laten groeien volgens het “Houtens DNA” waarin groen, fietsen ontmoetingen en de menselijke maat centraal staan. De kern Houten staat bekend om zijn unieke stedenbouwkundige structuur. Door de ligging, het groen in en om de kernen, de nabijheid van de stad Utrecht en de ligging aan de belangrijke snelwegen A27 en A12, is Houten een gewaardeerde woon- werkgemeente. Met zeven bedrijfsterreinen en het agrarisch buitengebied met onder meer fruitteelt, is Houten een bloeiende gemeente in termen van economie en werkgelegenheid. Houten heeft een prima voorzieningenniveau en heeft een goed winkelaanbod voor de inwoners. Voor fiets- en natuurliefhebbers is het in Houten zeer goed vertoeven vanwege het uitgebreide fietspadennetwerk en het vele groen.

Als middelgrote gemeente heeft Houten een organisatie die zich kenmerkt door een combinatie van denken en doen. Landelijke en regionale ontwikkelingen en eigen ambities worden opgepakt door voortdurend op zoek te gaan naar nieuwe naar kwalitatief hoogwaardige oplossingen en manieren van werken. Innoveren en experimenteren helpt de gemeente Houten in het realiseren van ambities. Houten zoekt hiervoor actief de samenwerking met elkaar; collega’s, inwoners, ondernemers en partners, ook als dat digitaal moet. Een setting waardoor het fijn werken is in Houten. De structuur van de organisatie, met 12 samenwerkende teams en het team Strategie & Programma’s met 4 Programmamanagers, geeft veel ruimte voor eigen initiatief, eigenaarschap en persoonlijke ontwikkeling.

Bestuur en opgaven

Het bestuur van Houten is ambitieus en gericht op ontwikkeling. Er zijn in deze jaren grote opgaven aan de orde, waarin de gemeente nadrukkelijk een rol moet en zal vervullen. Door de gemeentelijke organisatie en het bestuur wordt gewerkt aan verschillende inhoudelijke uitdagingen: voldoende woningen, energietransitie, verduurzaming, leefbaarheid en binnen het sociaal domein de vergrijzing. Er wordt meer ruimte gegeven aan initiatieven en participatie. Nieuwe wetten als de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging zorgen ervoor dat in het fysieke domein behoorlijke veranderingen zijn. De gemeente is sinds 2022 nadrukkelijk aan het sturen op de ruimtelijke inrichting om een woningbouwopgave van 4750 woningen te realiseren tot 2040. Samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners binnen de gemeente wordt gewerkt aan een toekomstbestendig Houten. De gemeentesecretaris heeft hier een leidende rol. Als de opgave er om vraagt werkt Houten samen in regioverband zoals in het regionale U10 overleg, een samenwerkingsverband van de Utrechtse metropool. Andere samenwerkingspartners zijn RUD (Regionale Uitvoeringsdienst), WIL (Werk en Inkomen Lekstroom), RAZU (Regionaal Archief Zuid Utrecht) en RBL (Regionale Backoffice Lekstroom). Voor de laatste twee geldt dat de gemeente Houten het werkgeverschap heeft.

Houten is een responsieve gemeente gericht op deelname en inbreng door inwoners. Aan alle opgaven wordt gewerkt vanuit de overtuiging dat de dienstverlening vooral dichtbij en vanuit het perspectief van de inwoner georganiseerd moet worden. En dat vandaag de dag een betrokken en effectieve samenwerking met inwoners, bedrijven en instellingen cruciaal is voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.

Bestuurscultuur en College

Het college van B&W van Houten bestaat uit de burgemeester en vijf wethouders (ITH, NH, VVD en SGP). De college- en raadsleden in Houten zijn makkelijk benaderbaar. Zij stimuleren dat inwoners zelf met initiatieven komen. De raad van Houten houdt van het debat en meningsverschillen mogen er zijn. De debatcultuur is duidelijk op de inhoud; pragmatisch waar het kan en formeel waar het moet.

Organisatie

Nieuw Directieteam
De Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur (GS/AD) en de Directeur Fysieke Leefomgeving vormen samen de nieuwe tweehoofdige directie. De GS/AD rapporteert en is eerste adviseur van het college van Burgemeester en Wethouders en is eindverantwoordelijk voor het op orde hebben van de algehele bedrijfsvoering voor de gehele organisatie. Daarnaast is de GS/AD verantwoordelijk voor het Sociaal Domein en is het eerste aanspreekpunt voor het management van het team Samenleving en Regionale Backoffice Lekstroom.

Om de vele bedrijfsvoeringsvraagstukken aan te pakken en het programma “de basis van bedrijfsvoering op orde” goed uit te voeren, is tijdelijk een Directeur Bedrijfsvoering als benodigde versterking toegevoegd aan het directieteam voor een periode van 2 jaar. De directie werkt integraal samen aan opgaven en creëert voorwaarden voor samenwerking in de organisatie, inclusief programma’s/projecten, processen. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de concernbrede strategie en koers van de organisatie.

Het management wordt gevormd door twaalf teammanagers en vier programmamanagers. De teammanagers vervullen een coachende, ondersteunende rol vanuit een hiërarchische positie naar adviseurs/medewerkers. De programmamanagers hebben een inhoudelijke rol op het gebied van Duurzaamheid, Implementatie Omgevingswet, Bouwen voor Houten en Sociale Koers. Zij maken onderdeel uit van het team Strategie & Programma’s. Directie en College geven de teammanagers de vrijheid en het vertrouwen om naar eigen inzicht hun taken uit te voeren en middelen te beheren, binnen de gestelde kaders. De besluitvormingsprocessen lopen via de directie, zodat zij op de hoogte is van wat er richting College en Raad gaat.

Belangrijke waarden binnen de gemeente Houten zijn het geven van vertrouwen, het nemen van verantwoordelijkheid (eigenaarschap laag in de organisatie), het streven naar verbetering en het leggen van verbindingen tussen, college, directie en ambtelijke organisatie. Totaal werken er in de organisatie zo’n 400 enthousiaste en gemotiveerde medewerkers.

Directeur Bedrijfsvoering

Algemeen
De Directeur Bedrijfsvoering draagt de inhoudelijke eindverantwoordelijkheid voor de vraagstukken binnen bedrijfsvoering van de gemeente Houten. Bedrijfsvoering is de afgelopen jaren onvoldoende meegegroeid met de snelle groei van Houten. De grote opgave is om de bedrijfsvoering in de basis goed op orde te krijgen, vervolgens door te ontwikkelen en van een stevige basis te voorzien. Je werkt aan een basis waarmee de medewerkers uiteindelijk verder kunnen op de ingezette lijn. Hiervoor is het Programmaplan Bedrijfsvoering Basis op Orde opgesteld. In dit programmaplan is een aantal opgaven opgenomen:

  • Werken aan de verbetering van doeltreffendheid en doelmatigheid van de organisatie, via de versterking van de bedrijfsvoering;
  • Duurzame verbetering van de ICT-dienstverlening;
  • Doorontwikkelen van de informatiehuishouding;
  • Het verbeteren en borgen van processen;
  • Doorontwikkeling van de financiële organisatie en interne beheersing.
Samenwerking, zowel intern als extern, is cruciaal voor het welslagen van de uitvoering van het Programmaplan Bedrijfsvoering basis op orde. Door de organisatorische keuzes bij de inrichting van de organisatie, wordt al bijgedragen aan inbedding van programmatisch werken in de organisatie. Streven is alle activiteiten opdrachtgestuurd aan te pakken en zo te werken met een veelheid aan projectleiders en projectteams waarmee een brede vertegenwoordiging vanuit de organisatie bijdraagt en nog belangrijker deelneemt aan het op orde brengen van de basis van de bedrijfsvoering. Integrale (beleids)afstemming aan het DT vindt plaats via de stuurgroep met de teammanagers bedrijfsvoering en klankbordgroep met programmamanagers en teammanagers primaire processen.

De Directeur Bedrijfsvoering stuurt 6 teams aan:
  • Concerncontrol
  • Financiën en Inkoop
  • Personeel, Organisatie en Management ondersteuning
  • Informatie
  • Advies en Ondersteuning
  • Vastgoed

Opgaven en rolinvulling:
  • Als Directeur Bedrijfsvoering geef je samen met de Gemeentesecretaris/Algemeen Directeur en de Directeur Fysieke Leefomgeving leiding aan de ambtelijke organisatie. De directie werkt integraal samen aan opgaven en creëert voorwaarden voor samenwerking in de organisatie, inclusief projecten en processen. Samen met de andere twee directieleden ben je verantwoordelijk voor de concernbrede strategie en koers.
  • Als lid van de directie deel je de medeverantwoordelijkheid voor de voortdurende ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie, zodat deze zich flexibel kan aanpassen aan zowel interne als externe ontwikkelingen.
  • Je legt je toe op programma’s en vraagstukken rond bedrijfsvoering en je bent verantwoordelijk voor uitvoering van het Programmaplan “Bedrijfsvoering Basis op orde”.
  • Je adviseert over de mogelijkheden tot ombuigingen, die vanaf 2026 plaats moeten vinden.
  • Je bent verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van bedrijfsvoering rekening houdend met belangrijke trends als, de participerende maatschappij, decentralisatie van rijkstaken, veranderende wetgeving en toenemende dynamiek in de volle breedte.
  • Je bent inhoudelijk klankbord en stevig sparrin
meer...

Terug Naar vacature

Meer vacatures van Steffens & Partners
Meer Directeur Bedrijfsvoering - Steffens & Partners vacatures

Gerelateerde vacatures aan Directeur Bedrijfsvoering - Steffens & Partners

Teamleider Beleid, Ondersteuning & Externe relaties

Stichting Goois Natuurreservaat - Zeewolde
Het Goois Natuurreservaat zoekt een: Teamleider Beleid, Ondersteuning en Externe relaties Fulltime, 36 uur per week De Stichting Goois Natuurreservaat (GNR) zoekt een verbindende teamleider die leiding gaat geven aan
- Volledige vacature bekijken

Teamleider Beleid, Ondersteuning & Externe relaties

Stichting Goois Natuurreservaat - Zeewolde
Het Goois Natuurreservaat zoekt een: Teamleider Beleid, Ondersteuning en Externe relaties Fulltime, 36 uur per week De Stichting Goois Natuurreservaat (GNR) zoekt een verbindende teamleider die leiding gaat geven aan veel
- Volledige vacature bekijken

Teamleider Beleid, Ondersteuning & Externe relaties

Stichting Goois Natuurreservaat - Zeewolde
Het Goois Natuurreservaat zoekt een: Teamleider Beleid, Ondersteuning en Externe relaties Fulltime, 36 uur per week De Stichting Goois Natuurreservaat (GNR) zoekt een verbindende teamleider die leiding gaat geven aan veel
- Volledige vacature bekijken

Teamleider Beleid, Ondersteuning & Externe relaties

Stichting Goois Natuurreservaat - Zeewolde
Het Goois Natuurreservaat zoekt een: Teamleider Beleid, Ondersteuning en Externe relaties Fulltime, 36 uur per week De Stichting Goois Natuurreservaat (GNR) zoekt een verbindende teamleider die leiding gaat geven aan veel
- Volledige vacature bekijken